בחירה מפתחת עצמאות – הילדים מפתחים עצמאות ותחושת מסוגלות, חשיבה עצמית. הם לומדים שהם יכולים לקבל החלטות ולהשפיע על חייהם.
בחירה מפתחת אחריות – ילדים לומדים לקחת אחריות על מעשיהם ועל ההשלכות שלהם וכך גם להתמודד במצבים שונים של ויתור, פשרה, משא ומתן, החלטה.
בחירה מפתחת חשיבה ביקורתית – בחירה דורשת מהילדים לשקול אפשרויות ולהעריך את ההשלכות של כל בחירה. כתוצאה מכך מפתחים חשיבה ביקורתית וקבלת החלטות.
בחירה מפתחת בטחון עצמי – כאשר ילדים מצליחים לקבל בחירות נכונות להם הביטחון העצמי עולה והאמונה העצמית גם.
בחירה מפתחת קשר וחיבור להורים – הורים המאפשרים לילדם לבחור, מראים להם עד כמה הם מכבדים אותם, מאמינים בהם, סומכים עליהם והקשר מתחזק.
כשאפשרויות הבחירה גדולות מדי , איך זה גורם לי להרגיש? להגיב? מה עולה בי המגוון הרחב והמאפשר הזה? אולי מבולבל ? כל כך הרבה אפשרויות?
אולי לחוץ ? מה אם אבחר משהו שלא אוהב בסוף, אולי אתחרט?
אולי מרוגש? מהבחירה הרבה ומרוב התרגשות לא מצליח לבחור?
אולי מתבייש ? מתוך בושה אני בוחר כמו כולם, כדי שלא אהיה יוצא דופן?
הגדרה בחירה – "ביטוי המציין שמעשיו של אדם נקבעים על פי רצונו".
מתי יש לנו אפשרות בחירה ומתי לא? מי מאפשר לנו את הבחירה ? ומתי אנו אלה שמאפשרים לאחרים?
בחירה היא צורך. צורך שמניע אותנו., מתוך הצורך הזה עולים להם רגשות.
יש כאלה שצורך בבחירה, מעורר בהם לחץ גדול, תחושה של חוסר מסוגלות , בלבול.
יש כאלה, שזה מעורר בהם התרגשות, שמחה, גאווה על הזכות לבחור.