ליווי הורי לגיל הרך

בקשה אפקטיבית

בקשה היא דרך יעילה לרתום את הילדים לשיתוף פעולה והקשבה. איך לבקש מהילד בקשה ברורה ובת בצוע מתוך צורך ולהגדיל את הסיכוי לקבל "כן"?

איך לבקש בקשה מהילד ?

  • "כמה פעמים צריך לבקש את זה ממך"?
  • "תכנס כבר למקלחת"
  • "בוא עכשיו לאכול"
  • "נו ,תוריד כבר את הזבל, ביקשתי כמה פעמים"
  • "מבקשת שתסגור את הטלויזיה בזה הרגע"
  • "אתה שעות במשחק סוני, זהו דיי "
  • "עוד פעם אני צריכה לבקש ממך לרוקן מדיח, אתה לא שומע מפעם ראשונה"
  • "כמה פעמים בקשתי שתסיים את השעורים בזמן"
  • "אני מבקשת אל תצא מהבית עד שהחדר נקי ומסודר"
  • "עכשיו, תרים את הנעלים מהסלון"
  • "בבקשה אל תיגע בזה"

אם עניתם בחיוב על אחד או יותר מהמשפטים האלה אז המאמר הזה עבורכם.

 

 כמה סוגים של תגובות לבקשות של הורים

ילדים מגלים התנגדות – התמרדות, עקשנות, " לא רוצה " ,  "לא בא לי, "  לא עכשיו"  , צעקות מריבות הרמת קול ניבולי פה.

ילדים מרצים, מבטלים את עצמם כדי שיאהבו אותם, מה שאומרים להם הם עושים גם אם הם לא ממש רוצים, מעדיפים להמנע מויכוחים.

ילדים  נכנעים, הפועלים מתוך פחד או בושה.   "לא נעים לי אז הסכמתי"

איזה סגנון של ילד מאפיין אתכם? או את הילדים שלכם?

 

כשהורה אומר לא לילד- מה קורה?

היכולת לקבל “לא” היא מיומנות חברתית ורגשית חשובה. ילדים חייבים ללמוד להתמודד עם אכזבות.

כך תהפכו את ה”לא” לחוויה חיוביות יותר:

 

החלטתם להגיד “לא”, הסבירו קודם כל מהן הסיבות לכך. כך יוכל ילדכם להבין את החלטתכם.

לדוגמה, “אני שומעת כמה חשוב לך להמשיך לשחק בגינה מתחיל להיות קצת מאוחר אין לנו זמן לסיבוב על הקרוסלה עכשיו. בפעם הבאה נצא בשעה מוקדמת יותר ". אם הילדים מתאכזבים מהתשובה שקיבלו, הם עלולים שלא לקבל את הסיבה שעומדת מאחוריה.

חשוב לזכור שהאכזבה אינה נובעת מ"לא" שאמרתם , אלא מהצורך בהמשכיות בחרות בהנאה מהמשחק.

 

למה כל כך חשוב לטפח בקשת עזרה בגיל צעיר

לילדים יש שלבים התפתחותיים רבים דרכם הם יכולים ללמוד על העולם סביבם וגם על עצמם. ההורים הם אלה שמלווים את ילדיהם בשלבים החיוניים הללו מראים להם את הדרך להסתגל, להתנהג, להתמודד, ללמוד.

מה קורה כשמבקשים בקשה מילד ?

יש ילדים שמתרגשים מכל בקשה לעזרתם והם בתחושה של " זקוקים לי""  אני חשוב"

לרוב,  ילדים  מחכים להזדמנות לקחת חלק במה שהמבוגרים עושים, להיות שותפים לעשייה ולהרגיש לרגע גדולים ומסוגלים לתרום ולהיות משמעותיים.

עם העלייה בגיל , ההתלהבות פוחתת וכל בקשת עזרה מצידנו נתקלת  בתגובות כמו "אוף", "תכף", "טוב שמעתי, רגע" .

כשאנחנו מבקשים מהילד שלנו משהו הוא יכול לבחור להיענות לבקשתנו או לא להיענות. התגובה שלנו אליו תקרב או תרחיק את מערכת היחסים ביננו .

איך מבקשים ברוח התקשורת המקרבת?

הגורם החשוב ביותר לפני ניסוח בקשה: לזהות מה הצורך שאנו מנסים למלא בעזרת הבקשה?

"מה בדיוק אני רוצה שהאדם יעשה?"

  • א. בהירה וספציפית
  • ב. מנוסחת בלשון חיובית
  • ג. ברת ביצוע

 

איך מגדילים את ה"כן" בתהליך הדרכת הורים?

  • כשאתם נתקלים לא מעט בסרוב לבקשות ולהתנגדויות
  • כשאתם מרגישים שהילדים רק מרצים או רק מתנגדים
  • כשכל בקשה מסתימת בעצבים מתח צעקות וריחוק במערכת יחסים

 

בהדרכות , נלמד איך להציב גבולות – חוקים וגבולות שומרים על הילדים – הגדירו לעצמכם בבהירות מה החוק ולמה הוא חשוב?

איך להבין צרכים? איך לבקש בקשות ברורות?

נעצים את הילדים ונעודד כשיש הקשבה והענות לבקשה ובעיקר כשזה קורה בלי שנבקש

נגדיר תפקידים במשפחה

נהיה סלחנים כלפי עצמנו ונלמד לתת דוגמא אישית– בטון שלנו בבחירת מילים בשפת הגוף ובתדירות שאנו מבקשים לעומת דורשים

נחשוב על חלופות למילוי צרכים באופן יצירתי ומחוץ לקופסא בהתאם ליכולות של כל אחד מבני המשפחה .

שתפו חברים