להבין את הילד לפי שלבי ההתפתחות שלו
מחדרי ליבה של כל אמא- מייחלת לשמור על העובר, לאכול אוכל בריא, לשמור ולבדוק שמתפתח , כשנולד, דואגת לכל צרכיו הבסיסים לגדילה והתפתחות תקינים. ככל אמא תמיד הילד נשאר ילד גם כשגדל והולך למסגרת חינוכית, צבא, מתחתן ועוזב את בית ההורים.
הדאגה נמצאת שם.
פסיכלוגיים ותאורטיקנים ידועים, טוענים כי מענה לצרכים הפזיולוגיים והפסיכולוגיים בכל שלב יקדמו את התפתחות הילד.
כהורים לתינוקות שבאים לעולם, יש לנו ההורים אחריות לדאוג לצורכיהם, אך עלינו לזכור לדאוג גם לעצמינו ההורים. כדי שנוכל לטפל בילדים על הצד הטוב ביותר.
לרוב, ברגע שהורים שוכחים את עצמם, שוכחים למלא את הצרכים שלהם כבני אדם, זה בהחלט משפיע על היחס לילד, על יכולת ההכלה , ההבנה, ההקשבה וזה קשר ישיר להתפתחות במיוחד בגילאים צעירים.
הורים שאינם אנשי חינוך לגיל הרך, לא בהכרח מכירים את כל שלבי ההתפתחות ולכן לעיתים נתקלים בהתנהגות מאתגרת או לא ברורה ומעלים חשדות לעיכוב התפתחותי . לא תמיד זה העניין ולכן יש לקחת בחשבון מספר גורמים: גיל הילד, אופי של הילד, תכונות שלו והסביבה בה גדל- הסביבה כוללת את החוויות שהילד חווה עם משפחתו, במסגרת החינוכית. יש להם השפעה נכרת על ההתקדמות וההתפתחות.
לצד זה אין כמו אינטואיציה של אמא/אבא. ככל שנדבר איתם , נשיר להם, הם ירגישו את הקול שלנו, הטון, האנרגיות שאנו משדרים להם. כך הם ילמדו על החיים ועל סביבתם וזה בהחלט חלק משמעותי בהתפתחות.
ככל שנשקף את רגשותיהם , הם יבינו שאנו מבינים אותם כשכואב להם, כשלא נח להם או כשנעים להם.
כך ההורים תורמים לבטחון של הילד, למוגנות, לקשר הקרוב- וכל אלה בהחלט מקדמים התפתחות של הילד.
תינוקות נולדים עם היכולת ללמוד, לחקור, להבין והמח שלהם מתפתח ככל שחושפים אותם לגירויים ומאפשרים להם לחוש, שמדברים איתם על החוויה, הרגש .
תינוקות גדלים ומתפתחים, בקצב שונה האחד מהשני. גם אחים שגדלו באותו בית, יש להם אופי אחר, וההתפתחות בקצב אחר.
ככל שתינוקות מתפתחים, הצרכים גדלים איתם
גילאי לידה עד 9 חודשים- הצורך בביטחון משמעותי ודומיננטי.
גילאי 8 חודשים עד 18 חודשים- צורך בחקירה, יבוא לידי ביטוי בפעולות שהילדים יעשו. עד מכמה נאפשר להם כשאנו מבינים שזה חלק מהתפתחות תקינה ?
גילאי 16 חודשים עד 36 חודשים- יצירת הזהות שלהם.
משחקים, ספרים וחומרים בכל גיל
משחקים- אחת הדרכים שבהן תינוקות לומדים, וגם מאפשרים להם לנוע במרחב. חשוב להתאים משחקים תואמי גיל, המפתחים ומקדמים את התפתחות התינוק ומגרים את חושיו ותנועתו.
ספרים מותאמים להבנה של הילד, תלוי גיל.
חומרי יצירה– לחשוף את הילד למגוון חומרי יצירה, לעודד ולגרות את החושים, המגע, התנסות.
כל הורה עושה את הטוב ביותר שיכול ויודע למען ילדיו. זה לגיטימי לא לדעת, זה לגיטימי לטעות, זה לגיטימי לנסות ולהבין שלא הצלחנו.
אחריות ומחוייבות של כל הורה להבין את הצורך של הילד ולנסות למלא כדי לא למנוע התפתחות.
ההתפתחות תבוא לידי ביטוי ב:
התפתחות רגשית- חברתית – בניית מערכות יחסים, התפתחות קוגניטיבית, התפתחות מוטורית, התפתחות שפתית.
כל התנהגות של ילד , בכל גיל, מעידה על צורך שהילד מחפש למלא.
אם הילד בוכה- נסו להבין מה הסיבה? התחילו מלספק צורך בסיסי- אולי רעב? עייף וזקוק לשעות שינה? אולי מרגיש כאב כלשהו בגוף?
לא כל בכי מראה על מצוקה כלשהי, לא כל בכי מראה על עכוב התפתחותי.
שמיעה– בדקו אוזנים- האם שומע טוב? אולי יש נוזלים וזה משפיע על איזון הגוף והתקפי התנהגות.
ראייה- האם רואה מטושטש וזה משפיע על ההתנהגות .
שאלות שנשאל את עצמינו על התפתחות הילד
בכל שלב התפתחות , בכל גיל, תמיד זה אפשרי להתחיל לעזור לו לפתח מיומנויות שונות ולהתמודד עם אתגרים חדשים – והזיהוי של מה הילד זקוק?, מה מעכב אותו?, מה קשה לו?, מה מאתגר אותו?, מה קל לו,? מה מקדם אותו?, רק מחזק את מערכת היחסים בין הורים לילדים.
- בתהליך ההדרכה , תקבלו פריסה רחבה של מאפייני התפתחות הילד, לפי גיל הילדים , על מנת להבין התנהגויות שונות וכיצד ניתן לעזור ולקדם אותו.
- נבין ונדייק את הצורך מאחורי ההתנהגות כי מאחורי כל "צרחה" מסתתר צורך עמוק סמוי.