ליווי הורי לגיל הרך

שינויים ומעברים בחיי הילדים

כל שינוי או מעבר בכלל ואצל ילדים בפרט, מעורר רגשות מעורבים שחשוב לתת להם מקום והכרה. ההסתגלות שונה מאחד לשני. ותפקיד המבוגר חיוני להצלחה.

כולנו עוברים מעברים במהלך חיינו – מעבר לתפקיד חדש, מעבר של עשור, מעבר של מקום מגורים, מעבר של שנה. מעבר מהגן לבית הספר, מעבר לעיר או מדינה אחרת ,מעבר לתפקיד חדש , מעבר לבית חדש , חלקם "נכפים" עלינו, כמו פיטורין או גירושין מעבר דירה ועוד.

 

3 שלבים שמאפיינים כל שלב ומעבר בחיינו:

  • שלב ראשון  – ההכרה שמשהו הסתיים וצריך להפרד ולקבל את זה.
  • שלב שני – שגרת החיים הישנה הסתיימה, אך החיים החדשים עוד לא  יציבים. עדין חוסר בטחון, חוסר שייכות. דרוש זמן הסתגלות והכרות חדשה.
  • שלב שלישי – התחלה החדשהבמקום החדש או בסטטוס החדש,  שלב של קבלה – האנרגיות מתמלאות, היעדים החדשים מתבהרים.

כל שלב מלווה אותנו רגשות שונים שמתחלפים מרגע לרגע.

חשוב לתת להם מקום ולהבין מאיזה צורך הם נובעים, השינוי נבע מתוך צורך ב….? למה זה קרה? מה הסיבה לכך?

 

מעבר הוא מצב של השתנות- מדבר אחד לדבר אחר.

מעבר עלול להיות מאתגר בגלל השינוי, בגלל שהוא תמיד במידה מסוימת מפתיע וחדש. כמו למשל, מעבר לגן חדש, לבית ספר, מהווה שינוי עבור הילד , וכל ילד מתמודד אחרת עם שינויים ומעברים .

ישנם ילדים שמסתגלים בקלות בכל מקום, ובאופן מהיר שכמעט ולא מורגש. לעומתם יש לא מעט ילדים שמתקשים להתמודד עם שינויים.


אצל ילדים אלו כל שינוי מציף תגובות רגשיות והתנהגותיות שונות. לעיתים פתאום תהיה "רגרסיה" להתנהגות קודמת שהייתה מאתגרת וכבר עברה, ופתאום היא חוזרת.

כדאי לנו ההורים לשים לב לשינויים בהתנהגויות הילד, למשל – התפרצויות זעם, או אלמנטים דיכאוניים, אובדן תיאבון, מחסור או עודף בשעות שינה, הסתגרות או התרחקות חברתית מוקצנת.

עקרונות מרכזיים בסיוע לילדים בתקופת מעברים

  • להכין מראש את הילד לקראת השינוי (עד כמה שניתן).
  • אם זה מעבר ב"ס , גן , בית – לעשות טיולים סביב המקום החדש, להראות מבחוץ ובפנים. כל דבר שיכול ליצור ודאות ותחושת בטחון .
  • להכין את הילד בצורה מאוזנת – להציג הן את הצדדים החיוביים ולהיות פתוח ומודע לקשיים הצפויים. (קשיים בהתאם לאופי של הילד).
  • לשמור על שיגרה וסדר יום קבוע. להשתדל להימנע מעימותים וויכוחים שבשיגרה. לא להבטיח הבטחות שלא תעמדו בהם.

 

מודעות עצמית–  איך אתם מתייחסים לשינויים בחייכם? האם אתם נמנעים משינויים? איך אתם מתמודדים עם שינויים שנכפים עליכם? איך הגוף שלכם מגיב?

להכיר ברגשות– לבדוק איך מרגישים לקראת השינוי, איזה רגש עולה בהם. מה מלחיץ? מפחיד? מטריד אותם? מה יכול לעזור להם להפחית חרדות? מה מרגיע?

 

שתפו חברים